Avstrijsko pohištveno oblikovanje: Pojdi naprej, včasih glej tudi nazaj

3. 6. 2016 | Besedilo: Milan Ilić | Fotografije: Advantage Austria

avstrijsko pohištvo, oblikovanje, les

Avstrija, ki se uveljavlja kot ekološko ozaveščena država, sistematično krepi tudi ugled skupnosti, v kateri delujejo usposobljeni obdelovalci domačega lesa in proizvajalci, ki se ukvarjajo s premišljenim in inovativnim oblikovanjem. Na pobudo zvezne gospodarske zbornice je tamkajšnje združenje izdelovalcev pohištva na največjem mednarodnem pohištvenem sejmu Salone del Mobile v Milanu letos priredilo posebno razstavo Back Ahead – New Austrian Design Perspectives.

Avtor razstave Georg Oehler, oblikovalec, ki prihaja iz Tirolske in ima studio v Londonu, pravi, da je pri njenem konceptu uporabljal izmenično perspektivo. Upošteval je tradicijo avstrijskega oblikovanja in hkrati iskal nove rešitve avstrijskih oblikovalcev, usmerjenih v prihodnost.

Na začetku 20. stoletja je bila Avstrija eno glavnih središč avantgarde pri izdelavi pohištva s svojimi Dunajskimi delavnicami (Wiener Werkstätte). Od začetka prejšnjega desetletja avstrijsko oblikovanje spet privlači mednarodno pozornost zaradi rešitev, ustvarjenih po zgodovinskih vzorih in hkrati najnovejših smernicah.

Želja po lesu

Eden tradicionalnih izdelovalcev pohištva na razstavi v Milanu je Braun Lockenhaus, gradiščansko podjetje, ustanovljeno leta 1921. Za obliko novega stola li-lith, stvaritve arhitekta Gregorja Eichingerja, je v zadnjem času prejelo več nagrad. Stol je bil namenjen za prestižne restavracije, pritegnil pa je tudi druge kupce zaradi svoje elegantne oblike in širšega sedala, na katero lahko postavimo tudi torbo in druge osebne predmete.

Podjetje Caelum Development je opozorilo nase s serijo Happenstance (oblikovalec Robert Hahn). V njej združuje oblikovanje, ročno izdelavo in izbrane vrste masivnega lesa. Happenstance dokazuje, da se lahko tudi masivni les, ki je brez dvoma stabilen, opazovalcu zdi lahkoten in razigran.

Mizarstvo Gabriel Forcher iz Lienza na vzhodnem Tirolskem, ustanovljeno leta 1928, je eno od tistih, ki pogumno reinterpretirajo tradicionalno pohištvo. Romed Brugger je zanj pripravil Veith, klop za jedilnico, ki združuje skandinavsko oblikovanje in tirolsko obrtno znanje ter pogumno povezuje les in tekstil.

Georg Oehler je oblikoval Arts on Crafts #1. V Milanu je bila ta barska omarica razstavljena s sliko danskega fotografa Madsa Percha. Omarica iz hrastovine in medenine je hkrati stojalo in okvir za fotografije.

Ena glavnih lastnosti dunajskega studia Gretl so nekonvencionalne rešitve za resne stvari. Kai Merkert, ustanovitelj podjetja, je oblikoval Steckn, obešalnik iz brezovega lesa. Vsakdo, ne glede na višino in starost, lahko na to brezovo palico z zarezami obesi ključe, torbe, oblačila ... Steckn sega od tal do stropa in je videti kakor minimalističen kip. Merkert je naredil vtis tudi z lesenimi pladnji Sunday Morning.

Mednarodno uveljavljeni studio Guggenbichlerdesign dela za več znanih izdelovalcev pohištva, kot so Fermob, Tonin, Ligne Roset ... Zadnja leta sta Harald in Hike Guggen­bichler prejela več uglednih nagrad za oblikovanje: Red Dot, nemško Designpreis, Interior Innovation Award ... V kolekciji pohištva za sedenje Lineo proizvajalca Crasseviga sta uresničila svojo idejo: »Omejiti se je treba na najpomembnejše, ne pa tudi izločiti poezije.« Na razstavi v Milanu je razstavljen tudi njun naslanjač Sofie z elegantnimi, »ženskimi« potezami.

Mizarstvo Josef Prödl izdeluje Consect po oblikovalskih načrtih Franza Polzhoferja. Polzhofer pravi, da gre za regal, namenjen tako tistim, ki imajo veliko knjig, kot tistim, ki jih imajo malo. Ti lahko Consect uporabljajo kot čisto grafično konstrukcijo.

Dunajsko družinsko podjetje Kohlmaier, ki deluje od leta 1884, izdeluje tako unikate kot serije pohištva. Garnitur se imenuje nov, prav poseben sistem naslanjačev, zof in sobnih mizic iz masivnega macesna. Ti kosi pohištva so oblazinjeni z usnjem ali tek­stilom, glede na želje posameznih kupcev (oblikovalski studio Walking Chair). Domači avstrijski macesen pri svojih izdelkih uporablja tudi Viteo, znani proizvajalec pohištva za uporabo na prostem. Viteo uporablja macesen pri svoji znameniti seriji Home Collection (oblikovalec Wolf­gang Pichler).

Studio March Gut (Christoph March in Marek Gut) je za neki festival na prostem v Gornji Avstriji oblikoval mizice Leo, izdelane iz enega kosa pločevine s posebnim zaščitnim slojem, odpornim proti zunanjim vplivom. Mizice lahko zabijemo v zemljo ali pa jih zlagamo drugo na drugo.

Mlada oblikovalka Nina Mair samostojno izdeluje Cooper, mizico, za katero ji je bilo navdih tradicionalno kairsko rešeto. Mizno ploščo lahko odstranimo in jo uporabimo kot pladenj za postrežbo, v prostor med obema ploščama pa lahko postavimo različne manjše predmete.

Tovarna Team 7 iz gornjeavstrijskega Rie­da je prejela več uglednih mednarodnih nagrad za oblikovanje. Tržno je zelo uspešna, saj svoje izdelke prodaja v več kakor 500 prodajalnah po vsem svetu. Oblikovalec Sebastian Desch je zanjo pred kratkim oblikoval pisalno mizico Sol. Izdelujejo jo v dveh različicah: kot konzolo ob zidu ali prostostoječo. Tudi v tem kosu pohištva je takoj vidna želja po ustvarjanju iz naravnega lesa.

Thomas Feichtner, svetovno znani avstrijski oblikovalec in profesor oblikovanja, je oblikoval A-Chair, stol posebne in dosledne oblike. Gre za dobro združevanje funkcionalnosti in okrasnega videza ter priča o umetelnosti mizarske obrti v avstrijski deželi Pred­arlsko. Izdelovalec: Schmidinger Möbelbau & Bildraum Bodensee.

Mizarski mojstri delujejo tudi na avstrijskih visokih šolah, denimo na inštitutu za prostorsko oblikovanje tehniške univerze v Gradcu. Stoli, mize in drugi predmeti serije Joints so izdelani iz masivnega lesa z inovativnimi združitvami. S takšnimi rešitvami vzbujajo pozornost na mednarodnih sejmih in razstavah.

Vodni in svetlobni valovi

Med najzanimivejšimi razstavnimi predmeti je panta rhei AS 60 oblikovalca Philippa Aduatza (proizvajalec Klomfar), pohištvo za kopalnice, ki s svojimi valovitimi površinami spominja na pretakanje vode. Pozornost pritegne tudi svetlobno telo Light/trace No. 2 (Atara Design, proizvajalec Niefergall). Svetloba je tu vključena v mrežasto strukturo spiralnega predmeta. Tekstil, ki oddaja svetlobo, vidimo v svetilkah Infinity, ki jih je oblikoval in jih izdeluje dunajski Studio Novo. Pri njih svetloba dobesedno izvira iz senčnika za svetilko.

Idejna novost je akvaponični sistem Habitat oblikovalca Jürgena Steinederja. Akvaponika je sožitje rastlin in rib v zaprtem vodnem okolju. Habitat je akvarij za ribe in hkrati hišni vrtiček za začimbe. Rastline porabljajo hranila iz ribjih iztrebkov, hkrati pa čistijo vodo in jo bogatijo s kisikom. Takšen sistem skoraj ne potrebuje dodatne energije. Habitat je izdelan iz kakovostnega porcelana, stekla in plute.

Tudi tradicionalna dunajska izdelovalca razkošnih uporabnih predmetov, manufaktura kristala Lobmeyr (servis za vodo No. 282) in manufaktura srebra Wiener Silber Manufaktur (pribor za začimbe iz serije Hearts), sta pokazala privlačne oblikovalske rešitve. Obe seriji je oblikoval Ted Muehling. V Sloveniji rojeni dunajski študent oblikovanja in arhitekture David Tavčar sodeluje na razstavi s svojo posodo za med Haus Scheu, s katero se je poklonil Adolfu Loosu in strogemu formalizmu Hiše Scheu na Dunaju. Tavčarjeva tekstilna rešitev Salzgries Menagerie je bila prav tako na ogled v Milanu.

Med neobičajne zamisli vsekakor spada Camp Champ, škatla, ki je podobna čarovniškemu zaboju, vsebuje pa presenetljivo veliko mobilno kuhinjo (oblikovanje Franz Moser, proizvajalec Camp Champ).

Anna Popelka in Georg Poduschka sta pred desetletjem in pol oblikovala legendarno zofo Enzi, izdelano iz plastičnega materiala. Šestdeset jih je zdaj shranjenih na dvorišču dunajske Muzejske četrti, največje dunajske »dnevne sobe« na prostem. Enziji so hitro zasloveli po vsem svetu in jih lahko med drugim najdemo pred nekaterimi muzeji v Barceloni in Madridu. Popelka in Poduschka sta zdaj ustvarila Stoffenzis, manjšo tekstilno različico Enzija za otroške sobe (proizvajalec PPAG).

Dobri oblikovalski rešitvi sta tudi vrtljivo ogledalo Bellevue (oblikovalci Soda Designers – Nasrallah & Horner, proizvajalec Porro), ki omogoča različne zorne kote, in Greenwall, samostoječa modularna mrežna konstrukcija, ki se uporablja kot nosilec sobnih rastlin (oblikovalka Valentine Troi, proizvajalec superTex composites).

Deli na facebooku

Deli na drugih omrežjih

Or use your account on Blog

Error message here!

Hide Error message here!

Forgot your password?

Or register your new account on Blog

Error message here!

Error message here!

Hide Error message here!

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link to create a new password.

Error message here!

Back to log-in

Close
Več informacij DELOINDOM Logo

Zakaj imamo v uredništvu Dela in dom radi piškotke?

S potrditvijo piškotkov nam omogočate uporabo analitičnih orodij, s katerimi izvemo, kaj radi berete in česa ne. Želimo ustvarjati kakovostne vsebine, ki jih boste z veseljem prebirali, zato vas prosimo, da potrdite piškotke na spletnih mestih Dela d.o.o.

ZAVRNI STRINJAM SE
newsletter
deloindom logo

Prijavite se na e-novice in bodite na tekočem!

Nadaljuj na prijavo >
newsletter
deloindom logo

Naročite se
na DELOINDOM

NAROČI SE