Gugalnik, ki bo všeč tudi mamicam

11. 12. 2011 | Besedilo: Aleksandra Zorko | Fotografije: arhiv oblikovalke

nina mihovec, googy, gugalni konjiček, oblikovanje

Na letošnjem pohištvenem sejmu Ambient Ljubljana je veliko pozornosti vzbudil živahno obarvani gugalni konjiček Googy, ki ga je za Tapetništvo Novak oblikovala industrijska oblikovalka Nina Mihovec s svojo ekipo sodelavcev iz podjetja Wilsonic Design. Oblikovalka, zdaj uspešna na zelo različnih področjih industrijskega oblikovanja, je pred več kot desetimi leti začela sama z majhnimi projekti. Tako najbrž ne veste, da se je prav ona podpisala pod embalažo vsem dobro znane kreme za sončenje Sun mix. Na njenem oblikovalskem seznamu se je od takrat znašlo veliko izdelkov, od mlinčka za orehe, števcev, stiskalnice za grozdje, medicinske opreme do navtičnega interierja in igralnih avtomatov, med medijsko odmevnejše spada počitniška prikolica Action.

Prikolico Action je oblikovala za podjetje Adria Mobil in zanjo leta 2005 prejela naslov oblikovalka leta. A to ni bila edina potrditev dobrega oblikovanja omenjene prikolice, ki jo je podjetje naročilo za počastitev 40. obletnice obstoja. Načrtovali so jo kot omejeno serijo, a je bila tako uspešna, da so zanjo uvedli posebno proizvodno linijo in jo še vedno izdelujejo. In to, pravi Nina Mihovec, je največji uspeh, ki ga lahko doživi oblikovalec.

Gugalni konjiček Googy je na pohištvenem sejmu pritegnil tako otroke kot odrasle, tudi pri strokovni javnosti so bili odzivi zelo ugodni, celo prodajno uspešnost so mu napovedali. Zakaj ste se odločili za oblikovanje gugalnika za otroke?

Googy je nastal, ko sem za sina, ki bo kmalu dopolnil tri leta, iskala primeren gugalnik, ki bi bil všeč tudi meni, na katerem se ne bi mogel udariti in ki bi bil hkrati del pohištva dnevne sobe. Ko prideš v čas starševstva, se notranja podoba stanovanja zelo prilagodi otroku. V dnevni sobi so kar naenkrat kupi plastičnih igrač, ki jih je treba pospraviti, če želiš, da je dnevna soba vsaj približno urejena. Tako se je porodila zamisel, da bi naredili konjička, ki bo uporaben za otroka in hkrati všeč mamicam, da ga bodo sprejele kot del dnevne sobe. Obliko sem stilizirala toliko, da otrok v njej še vedno prepozna konjička.

Ste jo pred izdelavo preverili pri otrocih, saj ne gre za tipičnega konjička?

Ko sem imela skice še na papirju, mi je sin sedel v naročje in prepoznal konjička. To je bila potrditev, da je oblika prava. Tako po­enostavljena je primerna tudi za peno, iz katere je izdelan. Pena je kompaktna in hkrati prožna, v notranjosti ima kovinsko ogrodje, tako da prenese težo do sto kilogramov. Nanj lahko sede odrasel človek. Izdelek je pisan na kožo tudi proizvajalcu, saj je glavni produkcijski del tapeciranje. Spodnji del gugalnika je ukrivljena vezana plošča.

Gugalnik se zdi na videz preprost. Ali to pomeni, da so najboljše ideje v oblikovanju preproste?

Najboljše rešitve so preproste in do teh je najteže priti. Najboljši izdelek je tisti, ki mu ne moreš ničesar več odvzeti.

Ali se razlikuje proces oblikovanja izdelkov za otroke in na primer počitniške prikolice?

Sam proces, razvoj novih izdelkov, se ne razlikuje. V podjetju smo uvedli tristopenjski proces razvoja novih izdelkov, ki ga dosledno izvajamo pri vseh izdelkih. Prva stopnja je analiza, druga koncept, tretja pa izvedba. Če ti trije vidiki niso interaktivni in usklajeni, potem je veliko možnosti za slab rezultat. Oblikovalec mora med procesom oblikovanja poleg tržnih in produkcijskih vidikov misliti tudi na končnega uporabnika in njegove potrebe. Ne samo na funkcionalne, ampak tudi čustvene.

Kakšno vlogo imajo barve pri oblikovanju za otroke?

Pri otrocih so barve pomembne, saj jih zelo pritegnejo. Pri konjičku smo zastavili z manj živahnimi barvami, vendar smo ob upoštevanju uporabnika, to je otroka, uvedli poleg umirjenih tudi izvedbe v živahnih odtenkih. Na pohištvenem sejmu smo preverili odziv. Pokazalo se je, da smo se prav odločili, saj je zelo pritegnil otroke. Celoten prostor je bil zasnovan tako, da je deloval kot povabilo na gugalnik.

Ste že prej oblikovali za otroke?

Pred leti sem za Mehano iz Izole oblikovala mehanski in elektronski pisalni stroj.

Na kaj vse je treba misliti, ko se snujejo izdelki za najmlajše?

Gre za zelo kompleksno delo. Pri oblikovanju za najmlajše je treba zelo dobro poznati otroke in njihovo starostno obdobje. Vedeti, kako se dotakniti dečkove in dekličine duše, razumeti njihove strahove, zajeti njihove fantazije, počastiti njihove čute ... Prav tako je treba upoštevati varnost in uporabnost. Oblikovanje izdelkov za najmlajše zahteva stik z njimi, oblikovalec jih mora opazovati in dobro poznati.

Pred dobrimi šestimi leti ste oblikovali počitniško prikolico Action. Kako se je razpletala ta zgodba?

S počitniško prikolico Action, ki je bila oblikovana ob 40. obletnici podjetja, se je začelo naše sodelovanje z Adrio Mobil. Cilj je bil narediti počitniško prikolico za mlade in pritegniti pozornost. Izdelali naj bi jo v omejeni seriji, a je bila prodajno tako uspeš­na, da so zanjo uvedli posebno proizvodno linijo in jo še vedno izdelujejo. In to se mi zdi največji uspeh, ki ga lahko doživi oblikovalec. To pomeni, da je izdelek zadostil uporabno in emocionalno komponento ter bil razvit tako, da je cenovno uresničljiv. Pozneje smo ji podaljšali življenjski cikel z osvežitvijo zunanjosti in z novim panoramskim oknom.

Kako prideš v stik s proizvodnjo izdelka?

Oblikovalec mora poleg proizvodnega procesa poznati tehnologijo in material, s katerim dela. Na primer, če oblikujemo namizno tehtnico in jo zasnujemo tako, da jo je mogoče narediti le iz plastike, podjetje, ki jo je naročilo, pa ima tehnologijo za kovino, je dizajn narobe zastavljen in se bo najverjetneje treba vrniti na začetek. Proces od koncepta do ideje, ki bo uspešno implementirana, je lahko poln tveganj in neuspehov. Zgodi se lahko, da bomo večkrat začeli znova, morda zaradi zahtevnih tehničnih izzivov, ki jih je treba rešiti. In seveda ves čas je treba skrbeti, da razvoj ideje ni oddaljen od končnega uporabnika, kajti v nasprotnem primeru lahko končamo z lepim artefaktom, ki pa ga nihče ne želi.

Oblikujete veliko različnih stvari od počitniške prikolice, delovne luči, medicinske mize do otroškega izdelka. Po kakšnih merilih izbirate projekte?

Naša ekipa je specializirana za razvoj novih izdelkov. Za vsako stopnjo razvoja imamo specializirane strokovnjake in pri takšni organizaciji je vseeno, kaj oblikuješ, ali embalažo za kremo za sončenje ali otroško igračo. Dejstvo pa je, da se je treba za vsak nov izdelek temeljito podučiti in izobraževati.

Je tako različen nabor izdelkov prednost ali ovira?

Mislim, da je to velika prednost, saj se je že velikokrat pokazalo, da je znanje z drugih področij ali iz prejšnjih projektov odprlo povsem nove možnosti in poglede, tako na konceptni kot izvedbeni stopnji.

Kaj si še želite oblikovati, pa doslej niste imeli priložnosti?

Nekoč si želim sodelovati pri oblikovanju notranjosti letala.

Zasledila sem, da ste pred leti sodelovali pri redizajnu traktorja. Zakaj vas vozila tako privlačijo?

Nasploh transport in vozila sta področji, ki me zelo zanima. Vozila so mi preprosto všeč. Mislim, da moraš imeti že prirojeno strast do tega. Traktor je bil tako eno od vozil. Oblikovali smo tudi interier za nekaj avtobusov za Tovarno vozil Maribor in za letališke avtobuse podjetja Neoplan, nazadnje pa za nemško podjetje Viseon. Pri avtomobilskih proizvajalcih se mi zdi zanimivo tudi to, kako razvijajo svojo oblikovalsko strategijo. Moj vzornik je italijanski oblikovalec Walter de Silva.

Kaj bi bil vaš sanjski projekt?

Težko rečem, po svoje so to vsi projekti, saj opravljam svoj sanjski poklic.

Kateri izdelek ste oblikovali kot prvi?

Sesalnik za podjetje Liv Postojna.

Ali je potrditev uspešnega dizajna, da se naročniki vračajo?

Najboljši pohvali, poleg oblikovalskih priznanj, kot je rdeča pika, sta, da je izdelek sprejet na trgu, da je tržno uspešen, da ima večjo dodano vrednost in da se naročnik vrne.

Koliko je pri takšnih tehničnih, industrijskih izdelkih pomembna zunanja podoba, saj pravimo, da izdelek najprej kupimo z očmi?

Zelo pomembna je tudi pri teh izdelkih. Kupci se za nakup novega izdelka odločajo na podlagi kombinacije različnih dejavnikov, kakovosti, zaznavane vrednosti, estetike, drugačne in nove lastnosti, primernosti in seveda cena. Vse to se ne zgodi po naključju, ampak je posledica dizajna in velja za vse izdelke od igrač do tehničnih izdelkov. Dokaz za to je eno najuspešnejših podjetij na svetu Frog Design. Ko je njegov ustanovitelj Helmut Esslinger začel, je imel cilj, da bo naredil industrijske izdelke lepe. In mu je uspelo. Pri tehničnih izdelkih je enako kot pri vseh drugih. Zdaj za podobno ceno dobiš podobno kakovost in funkcijo, zato ostane le čustvena komponenta, ki jo vgradiš v izdelek, da pritegne potencialnega kupca, in to je dizajn. A ta mora biti v skladu s celostno podobo podjetja.

Ali ste kdaj kampirali v kateri od počitniških prikolic, ki ste jih oblikovali?

Večkrat. To je bila veliko vredna izkušnja. Če oblikuješ v tem segmentu, moraš takšne počitnice vsaj preskusiti, če že to ni tvoj način počitnikovanja. Mislim, da se bomo v prihodnosti z družino večkrat tako odpravili na počitnice.

Deli na facebooku

Deli na drugih omrežjih

Or use your account on Blog

Error message here!

Hide Error message here!

Forgot your password?

Or register your new account on Blog

Error message here!

Error message here!

Hide Error message here!

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link to create a new password.

Error message here!

Back to log-in

Close
Več informacij DELOINDOM Logo

Zakaj imamo v uredništvu Dela in dom radi piškotke?

S potrditvijo piškotkov nam omogočate uporabo analitičnih orodij, s katerimi izvemo, kaj radi berete in česa ne. Želimo ustvarjati kakovostne vsebine, ki jih boste z veseljem prebirali, zato vas prosimo, da potrdite piškotke na spletnih mestih Dela d.o.o.

ZAVRNI STRINJAM SE
newsletter
deloindom logo

Prijavite se na e-novice in bodite na tekočem!

Nadaljuj na prijavo >
newsletter
deloindom logo

Naročite se
na DELOINDOM

NAROČI SE