Spletna mesta Dela d.o.o., (slovenskenovice.si, delo.si, deloindom.si, polet.si, ddom.si, pogledi.si, micna.si) uporabljajo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve in funkcionalnosti, ki jih brez piškotkov ne bi mogli nuditi. Ali soglašate z namestitvijo piškotkov na omenjenih straneh? V redu Omejujem piškotke Želim več informacij

Center Botin v Santanderju: Oživitev degradiranega območja

Špansko obmorsko mesto Santander, prestolnica Kantabrije, pokrajine bujnega rastja, osupljivih klifov in čudovitih plaž, ponuja nadvse prijetno turistično izkušnjo, daleč od poleti prenatrpanih španskih letovišč. Zdaj obiskovalce vabi še nova arhitekturna pridobitev Center Botin, pod katero se je podpisal sloviti italijanski arhitekt Renzo Piano. Lahkotna zgradba, ki stoji na podpornih stebrih, se zliva z morjem in skriva za krošnjami dreves. Za trenutek se zazdi, kot bi lebdela v zraku.

Na degradiranem območju Santanderja, ki so ga vrsto let uporabljali za ogromno avtomobilsko parkirišče, v predelu, ki je sicer ob morju in v neposredni bližini središča mesta ter znamenitih vrtov Jardines de Pereda, je zrasel Center Botin, ki od junija, ko so ga slovesno odprli, privablja številne turiste in druge obiskovalce mesta.

Kadar koli se pojavi projekt revitalizacije degradiranega območja z zanimivo arhitekturo, se začnejo v javnosti ugibanja o novem učinku Bilbao, pri katerem je šlo za poskus z ekscentrično stavbo ali več stavbami pritegniti množice turistov ter tako vdahniti območju ali celotnemu mestu novo življenje. A v tem primeru, kot so poudarili na odprtju kulturnega in kongresnega centra, je glavno poslanstvo objekta zagotoviti mestu primerno infrastrukturo. Skladno s tem je arhitekt Renzo Piano, ki je zaslovel zlasti z drznimi rešitvami za muzejske stavbe, zasnoval Center Botin manj vpadljivo. Postavil ga je na podporne stebre, da se ohrani vidni stik z morjem in da se stavba delno skrije za krošnjami dreves parka Jardines de Pereda. Center Botin sestavljata zrcalna objekta, ki ju na sredini povezujejo odprta stopnišča in terase, ki jih je arhitekt poimenoval Pachinko, po japonski igralni napravi. Zahodni trakt je namenjen umetnosti, vzhodni pa kulturnim in izobraževalnim dejavnostim. V njem je več razstavnih prostorov, dvorana za 300 ljudi, učilnice, prostori za ustvarjanje in strešna terasa, ki ponuja izjemen razgled na Santander in zaliv. Prav poseben element zgradbe je fasadna obloga, ki jo sestavlja nešteto okroglih keramičnih plošč, ki odsevajo svetlobo in dajejo stavbi zračnost. V njej se zrcalita morje in zelenje parka ter odseva svetloba.

Fundacija Botin, ki je financirala 80 milijonov vredni projekt, je ena najpomembnejših zasebnih fundacij v Španiji. Leta 1964 sta jo ustanovila Marcelino Botin Sanz de Sautuola in njegova žena Carmen Yllera, da bi spodbudila socialni, ekonomski in kulturni razvoj v regiji Kantabrija. Zdaj fundacija pod vodstvom Javierja Botina deluje po celotni Španiji in Latinski Ameriki. Mesto Santander je namreč dom že četrte generacije družine Botin, ustanoviteljev banke Santander. Za ta projekt so najeli priznanega in s Pritzkerjevo nagrado nagrajenega arhitekta Renza Piana, rojenega v Genovi. Piano, ki živi in dela v Parizu, se je podpisal pod številne odmevne stavbe po vsem svetu, med najbolj znanimi je zagotovo pariški Center Pompidou, ki ga je zasnoval že leta 1977. Štiri leta pozneje je ustanovil arhitekturno podjetje Renzo Piano Building Workshop, ki ima zdaj približno 150 zaposlenih in pisarne v Parizu, Genovi in New Yorku. Zasnoval je vrsto muzejskih in drugih kulturnih zgradb v Evropi in ZDA, pri čemer kritiki njegove stvaritve opisujejo kot zračne, elegantne in prefinjene. Med odmevnejšimi projekti v zadnjih desetletjih so muzej znanosti in tehnologije Nemo v Amsterdamu, poslopje Kalifornijske akademije znanosti v San Franciscu, muzej Fundacije Beyeler v Baslu, glavni terminal mednarod­nega letališča Kansai, nebotičnik Shard (Črepinja) v Londonu in še številne druge.

Aleksandra Zorko