Poslovila se je Juta Krulc

6. 7. 2015 | Besedilo: Julijana Bavčar

juta krulc

Skladnost vrta z okolico, hišo in naravo je lastnost, ki je ni mogoče najbolje razložiti z besedami – gre za občutek, ko te objame lepota, ki je ne moreš popisati, temveč le občutiti, smo pred dvema letoma, ob njenem stotem rojstnem dnevu, povzeli vodilo Jute Krulc. Krajinska arhitektka, ki jo slovenski ljubitelji vrtov, botaniki in varuhi narave omenjajo z velikim spoštovanjem, se je konec junija poslovila sredi ustvarjalnosti. Nekaj tednov prej so v ljubljanski galeriji Dessa odprli razstavo njenih risb rastlin in originalnih načrtov vrtov, še vedno je snovala zasaditve v družinskih vrtovih in se redno udeleževala strokovnih srečanj na hortikulturni sceni.

Juta Krulc je pred drugo svetovno vojno na arhitekturi diplomirala pri profesorju Ivanu Vurniku, z njim sodelovala pri projektu radovljiškega kopališča, potem pa svoje arhitekturno delo nadaljevala na vzhodu kraljevine Jugoslavije. V Sloveniji je njena ohranjena stavba rastlinjak pri gradu Brdo. Študij arhitekture je bil še najbliže njenim ambicijam, saj krajinske arhitekture v Ljubljani takrat še ni bilo mogoče študirati. V prvih povojnih letih je s svojimi ilustracijami cvetja sodelovala pri nastajanju Fenološkega slovarja, saj se je po diplomi razvila v odlično ilustratorko z izrednim občutkom za rastlinske podrobnosti. Formalno pridobljeno arhitekturno znanje je vseskozi nadgrajevala s strastnim zanimanjem za botaniko. Tako jo je profesionalna pot zanesla na fakulteto za agronomijo, gozdarstvo in veterinarstvo, kjer je postala asistentka profesorja Cirila Jegliča, pozneje pa se je podala na samostojno pot vrtne oblikovalke.

Oblikovala je okrog 400 vrtov, pretežno družinskih, in načrtovala zasaditve javnih površin. Sodelovala je pri povojnem oživljanju Arboretuma Volčji Potok, uredila park Vile Tartini v Strunjanu, parkovne površine Gozdarskega inštituta pod Rožnikom v Ljubljani, preurejala površine posestva Brdo, sodelovala pri zasaditvah v Volčjem Potoku, načrtovala parka v Hrastniku in Radečah, največ njenega dela pa je vpeto v zasebne vrtove, znane ali anonimne. Vrt na domačem posestvu v Žireh, kjer je živela s hčerko Majo in zetom grafikom Tomažem Kržišnikom, je nastajal postopoma in kot nekakšno darilo lokalni skupnosti, saj je na ogled tudi javnosti.  

Dobrega vrta ne moreš narediti, ne da bi upošteval osebnost in želje lastnika, je bilo izhodišče njenega dela, pred tem pa je vedno proučila avtohtono rastlinje, ki raste v okoliški naravi, in značilnosti kraja. Njeni vodili sta bili preprostost in upoštevanje krajevnih razmer, značilnosti njenega oblikovanja pa organske oblike pri zasaditvah cvetličnih gredic. Bila je med začetniki oblikovanja s trajnicami pri nas. V šestih desetletjih oblikovanja z rastlinami si je pridobivala znanje tudi s potovanji po svetu, bila je v prijateljskih stikih s hortikulturnimi strokovnjaki, kakršna sta bila Jelena de Belder Kovačič in Ray Jeffs, s svojimi izkušnjami pa je do konca svojega življenja odpirala nova obzorja tako stroki kot ljubiteljem.

Deli na facebooku

Deli na drugih omrežjih

Or use your account on Blog

Error message here!

Hide Error message here!

Forgot your password?

Or register your new account on Blog

Error message here!

Error message here!

Hide Error message here!

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link to create a new password.

Error message here!

Back to log-in

Close
Več informacij DELOINDOM Logo

Zakaj imamo v uredništvu Dela in dom radi piškotke?

S potrditvijo piškotkov nam omogočate uporabo analitičnih orodij, s katerimi izvemo, kaj radi berete in česa ne. Želimo ustvarjati kakovostne vsebine, ki jih boste z veseljem prebirali, zato vas prosimo, da potrdite piškotke na spletnih mestih Dela d.o.o.

ZAVRNI STRINJAM SE
newsletter
deloindom logo

Prijavite se na e-novice in bodite na tekočem!

Nadaljuj na prijavo >
newsletter
deloindom logo

Naročite se
na DELOINDOM

NAROČI SE