Sodobno avstrijsko pohištvo: obnovljena zibelka kakovostnega oblikovanja

15. 5. 2012 | Besedilo: Milan Ilić

pohištvo, avstrijsko pohištvo, oblikovanje

Avstrija je bila nekoč oblikovalska velesila in v zadnjih letih se avstrijsko oblikovanje na splošno spet uveljavlja, med drugim tudi oblikovanje pohištva. O uspešnosti avstrijskih oblikovalcev pohištva se je bilo letos spomladi mogoče prepričati na dveh razstavah – najprej marca na dunajskem sejmišču na razstavi Stanovanje in interier (Wohnen & Interieur) in nato še aprila v dvorani La Pelota na znanem mednarodnem salonu pohištva v Milanu.

Thonetovih dunajskih stolov z industrijsko izdelanimi deli iz ukrivljenega lesa so prodali več deset milijonov, oblikovali so jih pred več kot stotimi leti in veljajo za ikono oblikovanja industrijske dobe. Klasiki modernega oblikovanja so ustvarjali na Dunaju v začetku 20. stoletja. Takrat so tu obstajale tako imenovane dunajske delavnice, skupnosti likovnih umetnikov, ki so bili prepričani, da bi dobre stvari morale biti in da so lahko dostopne vsakomur. Na Dunaju je deloval tudi Adolf Loos, eden od začetnikov moderne arhitekture in oblikovanja.

Nato je sledilo več razmeroma sušnih oblikovalskih desetletij: leta lastne avtoritarne države, Hitlerjevega nacizma, vojne, zasedbe, obnove in gospodarskega razcveta. V povojnem obdobju avantgardno oblikovanje razen častnih izjem ni bilo najbolj priljubljeno.

V zadnjih letih so se razmere spremenile. Oblikovanje je postalo celo eden od adutov avstrijskega in zlasti dunajskega turizma. Direktor dunajske turistične organizacije Norbert Kettner pravi, da ne bi rad videl, da bi se Dunaj uveljavil samo kot mesto muzej, zato v zadnjem času pri turističnem oglaševanju poudarjajo, da deluje v avstrijskem glavnem mestu več zanimivih in ustvarjalnih oblikovalcev. »Seveda ne nameravamo biti kot Milano, radi pa bi postali pomembno oblikovalsko središče v tem delu Evrope,« pravi Kettner.

»Avstrijska podjetja so pravočasno ugotovila, da prepričljivi oblikovalski dosežki odločilno vplivajo na uspešen nastop na trgu, saj se tako razlikujejo od drugih, oblikovanje pa jim zagotavlja mednaroden poslovni uspeh,« pojasnjuje dr. Georg Emprechtinger, predsednik avstrijskega združenja proizvajalcev pohištva ter lastnik in generalni direktor podjetja Team 7 iz gornjeavstrijskega mesta Ried.

Star les in novi materiali

Prav Emprechtingerjevo podjetje dokazuje, da lahko dolgoletne izkušnje pri obdelavi lesa učinkovito združimo z ustvarjalnostjo vrhunskih oblikovalcev, visoko kakovostjo in ekološkimi načeli. Team 7 je prejel že več uglednih mednarodnih oblikovalskih nagrad za svoje posebne, sodobne in preproste elegantne izdelke, izdelane iz masivnega, nelakiranega lesa.

Zanimive nove rešitve pri oblikovanju pohištva in predmetov za uporabo v hiši ponujajo velika tradicionalna podjetja, denimo Bene (šesti največji proizvajalec pisarniškega pohištva v Evropi), Eternit (znani proizvajalec vlaknocementa), Augarten (drugi najstarejši evropski proizvajalec porcelana) in Wittmann (vrhunsko sedežno pohištvo izdeluje že četrta generacija), ter manjša podjetja in posamezni oblikovalci, med njimi umetniki v ožjem pomenu besede.

Airture, denimo, je oblikovalska znamka Inge Zehetner, ki z arhitektom Gerdom Zehetnerjem in drugimi ustvarjalci v svojem dunajskem ateljeju – ta je hkrati galerija in stanovanjski prostor – včasih dobesedno na glavo postavi navadne stvari. Z obračanjem, premikanjem, sekanjem in združevanjem ustvarja izdelke, kakršni so, denimo, »leteča talna svetilka«, »leteča stropna svetilka« in podobni.

Eternit Werke Ludwig Hatschek AG iz gornjeavstrijskega Vöcklabrucka so ustanovili pred več kot stotimi leti, zdaj pa poleg gradbenih materialov izdeluje tudi predmete za hišno uporabo in z njimi osvaja mednarod­ne nagrade. Eternitov stol Trash Cube se lahko pohvali z nagrado revije Dwell.

Nagrade prejemajo tudi posamezni ustvarjalci, eden takšnih je Thomas Feichtner z Dunaja. Sprva se je uveljavil kot industrijski oblikovalec, nato pa se je nehal ukvarjati samo z uporabnim oblikovanjem. Zdaj ga zanima umetniški in eksperimentalni pristop, zato poskuša delovati kot neodvisni ustvarjalec, ki ne upošteva pravil globalizacije in množičnega trga. Feichtner ima atelje na Dunaju, poleg tega je profesor oblikovanja izdelkov na umetnostni šoli Muthesius v nemškem Kielu. Njegova dela so v priznanih oblikovalskih zbirkah. Pred kratkim je za jedilni pribor Fina prejel nagrado Interior Innovation Award 2012.

To nagrado je prejelo tudi podjetje Huberta Feldkircherja iz Schwarzacha na Predarlberškem za stojalo za obleke Fidelio, ki ga je oblikoval Christian Spiess. Pri izdelavi Feld­kircherjevega pohištva iz masivnega lesa upoštevajo stroga ekološka merila in želje naročnika. Površine, ki jih pustijo čim bolj naravne, lahko »dihajo«, ugodno vplivajo na zrak v prostoru in prijetno dišijo.

Z mednarodnimi nagradami se lahko pohvali tudi Valentin Vodev, ki se je šolal na Dunaju in v Londonu, sodeluje pa z več svetovno znanimi oblikovalci. Vodev, ki ima atelje na Dunaju, zelo uspešno združuje formo in funkcijo, ko ustvarja embalažo, individualna prevozna sredstva, pohištvo in celotne interiere.

George Juen ročno izdeluje sedežno pohištvo iz regionalnih materialov, pri tem pa poskuša dosegati mednarodno uveljavljena oblikovalska merila. Podjetje Georg Juen Design iz tirolskega mesta Fiss je postalo znano po barskih stolih Twist in Calypso, v zadnjem času ga poznajo tudi po stolu 6500. Ta je med drugim del zbirke Tecta, muzeja stolov v nemškem mestu Lauenförde pri Kasslu.

Pozornost vzbujajo tudi predmeti dunajskega podjetja Lichterloh, ki trguje z avstrijskim in mednarodnim oblikovalskim pohištvom 20. stoletja, predvsem iz obdob­ja med dvajsetimi in sedemdesetimi leti 20. stoletja. V Lichterlohu prodajajo nove različice znanih del oblikovalskih klasikov, razvijajo pa tudi svoje izdelke ter iščejo popolno obliko in poezijo v oblikovanju. Primer takšnega izdelka je »omara za sedem dni: ponedeljek–nedelja«.

Nofrontiere Design z Dunaja skupaj z znanstveniki in tehnologi novih materialov izdeluje predmete iz materialov, ki se še niso uveljavili na trgu. Podobno počne podjetje superTexComposites, ki upošteva spoznanja iz raziskav o novih materialih na univerzi v Innsbrucku. Viteo, proizvajalec vrtnega pohištva iz Strassa na avstrijskem Štajerskem, uspešno združuje nove in tradicionalne materiale. Tikovino s plantaž v Indoneziji uporablja skupaj z visokokakovostnim nerjavnim jeklom ali odpornim kompozitnim materialom corian.

Deli na facebooku

Deli na drugih omrežjih

Or use your account on Blog

Error message here!

Hide Error message here!

Forgot your password?

Or register your new account on Blog

Error message here!

Error message here!

Hide Error message here!

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link to create a new password.

Error message here!

Back to log-in

Close
Več informacij DELOINDOM Logo

Zakaj imamo v uredništvu Dela in dom radi piškotke?

S potrditvijo piškotkov nam omogočate uporabo analitičnih orodij, s katerimi izvemo, kaj radi berete in česa ne. Želimo ustvarjati kakovostne vsebine, ki jih boste z veseljem prebirali, zato vas prosimo, da potrdite piškotke na spletnih mestih Dela d.o.o.

ZAVRNI STRINJAM SE
newsletter
deloindom logo

Prijavite se na e-novice in bodite na tekočem!

Nadaljuj na prijavo >
newsletter
deloindom logo

Naročite se
na DELOINDOM

NAROČI SE